Això si que és aprofitar els aliments!

Escrit per
Valorar aquest article
(1 Votar)

A vegades, quan menys temps tenim, més s’aguditza l’enginy es tenen idees brillants.

Aquesta setmana he anat bastant de corcoll anant a reunions, xerrades, trobades, família, etc. No us passa que, no sabeu perquè, però hi ha setmanes que sembla que tot s’ha de fer en aquests dies? A més, no tenia el suport organitzatiu de la família per exàmens, feines extres i mil i altres coses.

L’organització dels àpats setmanals se’n van anar a fer punyetes, per què ni tan sols sabia quants seriem a dinar i sopar. Tot i així, me’n vaig sortir prou bé. Avui us deixo com em vaig organitzar pels dinars i com vaig anar reaprofitant algunes elaboracions i treure partit del que tens per la nevera i congelador.

Dilluns: arròs a la cubana

Bé, el primer dia, vaig fer una salsa de tomàquet ràpida amb ceba, tomàquet, un parells de grans d’all, llorer i farigola. Amb arròs semiintegral (no tenia temps de fer-ne d’integral) i un ou ferrat ja tenia un arròs a la cubana. No es va acabar la salsa i la es va guardar a la nevera en un pot de vidre tapat.

Acompanyat d’una amanida d’enciam i pastanaga ratllada.

Dimarts: cigrons amb suc i coliflor

Sempre tinc llegum congelat per alguna emergència i avui ho era. Era l’hora de dinar i no hi havia res fet. Vaig recordar que tenia cigrons congelats i els vaig treure.

A part, en una cassola, sofregir una ceba petita amb una mica d’oli d’oliva. Després de deixar-la coure uns 6 minuts destapada, afegir la salsa de tomàquet, la que m’havia sobrat del dia anterior, un bon raig d’aigua i una cullerada de postres de pebre vermell dolç. Deixar bullir uns minuts perquè agafi el gust i afegir els cigrons congelats. Deixar-ho coure a foc baix uns 15 minuts. Es pot servir amb julivert fresc picat per sobre.

A part, vaig escaldar uns ramets de coliflor, uns 4-5 minuts (segons la mida). Han de quedar cruixents, però no crus. Amanir amb una salsa feta amb oli i salsa de soja o tamari (3 d’oli per 1 de soja) i unes pipes de gira-sol i carbassa lleugerament torrades.

Però no ens vam acabar els cigrons, en quedava una misèria, no n’hi havia prou per una persona. Bé, guardats en un tàper i a la nevera.

Dimecres: macarrons d’espelta amb col, pastanaga i daus de seitan

Aquest dia tenia una mica més de temps i ajuda, així que vam fer un dinar una mica més elaborat, però no gaire.

En una paella o wok, amb una mica d’oli d’oliva i un pessic de sal, saltejar una ceba tallada a grills fins uns 5-6 minuts destapada, després afegir-hi 1-2 pastanagues grosses ratllades i mitja col xinesa que tenia a la nevera donant voltes, tallada en juliana. La col xinesa és molt cruixent i conté molta aigua al tronxo, no té un gust fort com la col d’olla o la rissada, i va molt bé per fer-la saltejada. Un cop afegides les verdures, tapar la paella i coure durant uns 15 minuts.

Mentrestant, en una olla, amb abundant aigua, bullir els macarrons d’espelta integrals. I en una paella a part, coure un bloc de seitan tallat a daus grossos, amb un rajolí d’oli i herbes de Provença.

Finalment, vam ajuntar-ho tot i ho vam remenar perquè tot agafés el gust.

Dijous: sopa de peix amb arròs

Aquest plat si que és de reciclatge, i per dues vegades.

Sempre que vaig a comprar peix em quedo les espines que treuen per fer un fumet o una sopa. El dimarts a la tarda vaig anar-hi vaig tornar amb un rap i les seves despulles, a més, el peixater em va regalar una rodanxa de congre i un grapat de galeres.

A vegades congelo les espines i els caps i quan en tinc moltes faig el fumet. Aquest cop, divina providència, vaig fer el fumet el mateix vespre, amb uns grans d’alls, fulles de llorer i una mica de farigola. El vaig deixar refredar i el guardà a la nevera mentre decidia si el congelava o el feia servir l’endemà.

El dijous al migdia va tornar a ser un dia dels que no tenia res ni idea de que podia fer. Quan faig la sopa de peix, fregeixo porro tallat a rodanxetes, hi afegeixo una mica de tomàquet fins que quedi tot ben cuit, obro uns musclos o unes tallarines o cloïsses, a vegades hi afegeixo unes gambetes… Però avui no tenia res de res. Uf!

Així que vaig fer el que vaig poder amb el que tenia. Tallar un porro a rodanxes i sofregir en una olla amb una mica d’oli d’oliva i un pessic de sal. Un cop ben cuit abocar el fumet de peix i portar a ebullició.

Mentrestant, anar traient la mica de peix dels trossos de rap i congre. I, brillant idea, us recordeu que dimarts havien sobrat cigrons? Doncs, els vaig passar per la batedora amb el suc inclòs i ho abocà a la sopa. Deixar que bulli uns minuts i ja està llesta. Amb una mica d’arròs integral (o qualsevol altre cereal integral) bullit estava de-li-ci-o-sa.

Acompanyada d’un plat d’amanida o verdura amb llavors torrades (sèsam, pipes de carbassa i gira-sol) o fruits secs trossejats, va ser un dinar que va superar les expectatives.

 Sopa Peix2

Divendres: fideus a la cassola amb verdures i botifarra

El divendres ja era per plorar, quasi no hem quedava res a la nevera. Sort que al matí, abans de marxar, vaig pensar-hi un parell de minuts: fideus a la cassola per aprofitar tot el que quedés. Pel congelador quedava una botifarra del berguedà donant voltes (mengem poca carn però procurem que sigui ecològica i de bona qualitat), la vaig treure i es va quedar descongelant.se a la nevera. Encara que al migdia no estigués completament descongelada seria suficient per poder-la tallar a rodanxes.

En arribar em vaig arremangar i per feina. Ceba gran tallada a quadrats i sofregida en poc oli d’oliva i un pessic de sal perquè evapori els vapors. Per suplir l’absència de tomàquet al sofregit de ceba, vaig trobar per l’armari on guardo les herbes i les espècies per cuinar, una nyora morta de fàstic que tenia des de no se quant. La vaig obrir, vaig treure les llavors i la deixà en remull. Al cap d’una estona, rascar la polpa i afegir-la a la ceba. Remenar una mica. No afegir la polpa al principi perquè si es crema trobarem un gust amargant.

Tallar a rodanxes la botifarra que s’ha quedat a la nevera i afegir-la al sofregit. Donar unes voltes fins que s’ha cuit lleugerament.

Mentrestant, pelar un tros de carbassa violí i tallar a daus grossos. Treure les fulles externes de 4 carxofes i tallar-les a trossos verticals d’un dit aproximadament. Si són carxofes amb un tronxo tendre, podem guardar-lo per fer un puré de verdures, prèviament pelat. Saltejar les verdures amb la ceba uns minuts.

També es pot fer amb moltes altres verdures. hi queden bé pastanagues, api, coliflor, bròquil, nap, etc.

Afegir els fideus i l’aigua fins que els cobreixi. Es pot afegir aigua normal i corrent o es pot utilitzar alguna aigua de cocció de verdures, d’aquesta manera enriquirem el gust sense necessitat d’afegir cap pastilla d’aquestes saboritzants. Encara que no siguin de temporada, podem afegir uns pèsols, complementant l’aportació de proteïna al plat.

Acompanyar d’una amanida, per exemple, endívies amb nous esmicolades i vinagreta de llimona o vinagre de poma o vinagreta de mostassa.

La valoració dels dinars d’aquesta setmana ha estat bastant positiva i m’ha posat a prova de com fer àpats bons, equilibrats i saborosos amb poc temps per fer-los i, el pitjor de tot, sense temps per pensar-m’ho gaire.

Animeu-vos a improvisar. Ningú neix ensenyat.

Bon profit!

Llegir 875 vegades

Cuina saludable amb la Cesca

Cuina saludable amb la Cesca té com a propòsit apropar la cuinar saludable a través de cursos i tallers de cuina teòrico-pràctics amb receptes que ajudin a millorar la salut i qualitat de vida.

Copyright © 2015 Cuina saludable amb la Cesca

Disseny de Really Web Design

Contacte

  676 708 719

Aquest lloc web utilitza cookies, tant pròpies com de tercers, per recopilar informació estadística sobre la seva navegació i mostrar-li publicitat relacionada amb les seves preferències, generada a partir de les seves pautes de navegació. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús. Política de galetes