Canvi d'estació i síndrome postvacacional

Escrit per
Valorar aquest article
(1 Votar)

 En acabar les vacances i tornar a la rutina diària, hi ha algunes persones que pateixen alguns trastorns com fatiga, insomni, angoixa... L'alimentació ens pot ajudar si entenem perquè ens passa.

La majoria de les persones fem les vacances a l’estiu, entre juliol i agost, amb la calor. Hi ha qui viatja fins a països remots, d’altres a més propers, hi ha qui busca tranquil·litat i descans, d’altres activitat i adrenalina, però puc dir amb quasi tota seguretat que tothom canvia els horaris o l’alimentació o el tipus d’activitat si no és que les canvia totes.

En acabar les vacances i tornar a les nostres activitats diàries, tornem a la rutina, que en part ja ens agrada, si més no això diem per anar-nos-ho creient, quin remei! ?

Fa uns anys que es parla de la síndrome post-vacances o estrès post-vacances. Podem patir certa ansietat, depressió, fatiga... Vaja, que necessitaríem un període “d’adaptació” a la feina, com els infants quan comencen l’escola!!

Malgrat tot, no hi ha un consens entre els científics sobre la definició exacta ni la seva existència real. Part d’aquests problemes venen causats per:

  • Les grans expectatives que posem en les vacances i que sovint no s’acaben complint
  • Per l’exigència emocional en algunes feines
  • Per considerar el fet de treballar com a sacrificat i obligat

Si el retorn a la feina ens provoca angoixa, hauríem de replantejar-nos com ens hi enfrontem. A les societats on el treball es considera quelcom creatiu, amb sentit per sí mateix i digne, aquest tipus d’estrès és quasi inexistent.

Per internet pots trobar milers de pàgines on et diuen trucs i consells per afrontar-ho. Alguns fan riure per “innocents”? Com, “...no comencis un dilluns, fes-ho un dimecres o dijous...” Ves amb compte el/la Cap et digui que no cal que tornis!!

Però si podem fer altres coses que ens poden ajudar:

  • Evitar els pensaments negatius. Moltes vegades pensem més en el que NO hem fet i en el QUE hem de fer demà que en gaudir el moment. VIU EL PRESENT!
  • Tenir temps per a nosaltres, ni que siguin 10 minuts sense fer res. CUIDA'T
  • Fer esport o algun tipus d’activitat física ajuda a generar endorfines i trobar-nos millor i més animats. MOU-TE!
  • Trobar moment de relaxació respirant conscientment, meditant, etc. Encara que siguin uns minuts al matí, al vespre i tantes vegades com et sigui necessari. RESPIRA I RELAXA’T!

Però també hi ha una part alimentària que ens pot ajudar.

És el final de l’estiu i encara no hem entrat a la tardor, segons el nostre calendari, però ja s’han començat a produir canvis a la naturalesa. Només cal observar les plantes:

  • Ja no hi ha brots.
  • Les collites s’acaben, cal recol·lectar el que queda.
  • De mica en mica, la naturalesa s’anirà calmant i recollint, començarà a perdre fulles, a paralitzar el creixement, tot comença a preparar-se per afrontar l’hivern.

I nosaltres, hauríem de fer el mateix, anar adaptant la nostra activitat i alimentació de mica en mica.

És un bon moment per començar un canvi cap a una alimentació més saludable!

Venim de l’estiu, amb una alimentació plena d’aliments crus, refrescants, freds. Haurem d’anar disminuint el seu consum i anar augmentant els plats calents i nutritius.

Molt sovint, en aquesta època tenim desig de dolç, però no hem de caure en l’error de començar a menjar aliments endolcits artificialment, amb sucres (xocolata, galetes...).

És normal tenir aquest desig? Per què? Si ens parem a pensar en els productes que apareixen, veiem que majoritàriament són dolços, tant siguin fruites com verdures: els diversos tipus de carbasses, els cereals que s’han collit durant l’estiu, la majoria de les arrels (pastanagues, naps, remolatxes...), les fruites madures com el raïm, les figues, les darreres prunes, el caqui...

La natura és sàvia i ens dóna allò que necessitem!

 

S’acaben                                          
  • Albergínia, carbassó, cogombre, mongeta tendra, pebrot verd, pebrot vermell, tomàquet.
  • Figa, meló.

De temporada
(tardor)             

  • Bleda, carbassa, col de brussel·les, col llombarda, coliflor, escarola, espinac, fonoll, moniato, pastanaga, romanesco, julivert.
  • Caqui, codony, magrana, pera, poma, raïm, xirimoies.
  • Bolets, castanyes.

Comencen
(finals tardor)

  • Api, bròquil, calçot, carxofa, nap, porro.
  • Kiwi, mandarina.

 

Comença el dia esmorzant civada 

La civada és un cerals que aporta una excel·lent font d’energia, ric en vitamines del complex B i fòsfor, essencials pel sistema nerviós.

No provoca pics de glucèmia i és saciant pel seu contingut en fibra.

Es pot consumir en forma de flocs en porridges, en batuts o en cremes. També es poden fer pans i dolços amb la seva farina.

Poden trobar-se, flocs sense gluten.

Per obtenir un esmorzar complet ens caldrà afegir greixos de bona qualitat com els obtinguts amb les llavors i els fruits secs. Millor en petites quantitats.

Podem afegir-hi llavors de chia, lli, sèsam o cànem, que ens aportaran greixos omega-3 necessaris pel nostre cervell, important funció antiinflamatòria, proteïnes vegetals i minerals com el calci i el magnesi, entre d’altres.

És millor moldre les llavors per afavorir-ne l’absorció, ja que en cas contrari, la pell que les recobreix dificulta la seva digestió i, per tant, l'absorció de nutrients. Si no les podem mastegar, surtiran igual que han entrat.

I per posar-hi la cirereta, podem afegir uns nabius frescs, però també ens serviran els dessecats.

Exemple:

  1. Deixar tota la nit 3-4 cullerades soperes de flocs petits de civada en remull. Els podeu deixar en el bol que us els menjareu, coberts d'aigua mineral i tapat. Això fa que el cereal absorbeixi aigua i comenci com una predigestió a l'activar-se la fermentació. Això els farà més digeribles.
  2. Al matí, afegir fruits secs trossejats (ametlles crues, nous...) que també es podem haver deixat en remull; fruita dessecada (orellanes o dàtils o panses...)
  3. Afegir-hi fruita. Per exemple, una poma o pera crua ratllada o cuita (sobretot quan fa més fred), o baies com els nabius frescos (molt antioxidants). Sempre de temporada.
  4. També hi podem afegir espècies com la canyella en pols que ens aportarà energia i escalfor, pell de llimona ratllada...
  5. Acabar amb les llavors. També es poden afegir pipes de gira-sol i carbassa lleugerament torrades.

Amb aquest esmorzar us menjareu el dia!

Bon profit!

Per saber-ne més:

Al setembre tornem a la normalitat, i l'alimentació?

Verdures i fruites de tardor 

 

 

 

Llegir 196 vegades

Cuina saludable amb la Cesca

Cuina saludable amb la Cesca té com a propòsit apropar la cuinar saludable a través de cursos i tallers de cuina teòrico-pràctics amb receptes que ajudin a millorar la salut i qualitat de vida.

Copyright © 2015 Cuina saludable amb la Cesca

Disseny de Really Web Design

Contacte

  676 708 719

Aquest lloc web utilitza cookies, tant pròpies com de tercers, per recopilar informació estadística sobre la seva navegació i mostrar-li publicitat relacionada amb les seves preferències, generada a partir de les seves pautes de navegació. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús. Política de galetes