Diferents maneres de menjar verdures

Escrit per
Valorar aquest article
(1 Votar)

Tothom sap que les verdures són necessàries però no sempre agraden. Acostumem a prendre-les massa bullides amb un raig d’oli o amb preparacions per emmascarar qualsevol rastre del seu gust o textura. Hem d’aprendre a gaudir-les i a descobrir el seu veritable gust.

Un dels principals errors que cometem és cuinar-les sempre bullides durant massa estona fent perdre qualsevol característica original i fent-les completament toves. D’altres vegades, l’excés de cocció, els hi confereix un gust i olor no gaire agradable com és el cas de la coliflor i les cols.

Ens semblen aliments insípids, amb una textura més aviat tova, que ens deixen amb gana. Però hi ha molta diversitat de verdures amb gustos diferents i textures cruixents, sense que ens les haguem de menjar crues. La manca de sacietat de les verdures és falsa si en prenem en quantitat suficient.

    Aquí faig un incís per comentar una mica el tema de la sacietat. La sensació de sacietat pot ser enganyosa: una cosa és la sacietat del moment i l’altra és la que es manté en el temps i ens facilita el no anar picant entre hores. Per quedar satisfets a l’hora de menjar cal dedicar-li el temps adequat i mastegar a un ritme calmat. Els senyal de “ja estic tip” que arriba al nostre cervell quan comencem a menjar i el nostre cos detecta que ja en té prou, triga entre uns 30 i 40 minuts, per això quan mengem molt ràpid ingerim més menjar del què realment necessitem. Per contra, ho veiem perfectament en els infants, aquells que no tenen gaire gana i/o són mal menjadors, que passat un cert temps (màxim 45 minuts) no aconseguirem que mengin més o ho faran per força. D’aquesta manera, només aconseguirem que avorreixin l’hora de menjar.

    L’altre qüestió és la de mantenir la sacietat i no picar entre àpats. Per això, cal fer un àpat complet ja que aquesta sensació ens la dóna tant la fibra com les proteïnes i els greixos.

Hem de saber que quan bullim les verdures durant molta estona estem destruint totes les vitamines que contenen i la majoria dels minerals passen a l’aigua de cocció, que moltes vegades llencem i no aprofitem per beure, per sopes, purés i cremes o com a aigua de cocció per un arròs de verdures, etc.

Hi ha diverses maneres possibles de coure les verdures, amb temps i tècniques diferents però ja veureu que el gust és diferent, generalment són més gustoses i les de cocció més curtes presenten una textura més dura i algunes, cruixent.  

Diferents maneres de coure les verdures

Escaldat

Portar aigua a ebullició amb un pessic de sal marina i foc alt.

Escaldar qualsevol tipus de verdura tallada finament. El temps variarà segons el tipus de verdura i el tall. Començar escaldant les verdures amb menys color i gust per a que les verdures no agafin el gust d’unes amb altres.

Escórrer les verdures i servir al moment amanides.

Si hem cuinat verdures de cultiu ecològic, podem reaprofitar l’aigua de cocció per fer una sopa o crema de verdures, o ens la podem beure. En cas contrari, és millor llençar-la, ja que a més dels minerals també hi van a parar els pesticides i altres substàncies sintètiques.

Temps de cocció

  • Créixens, enciam i cogombre: submergir i treure. Encara que ens sembli estrany, aquest escaldat és ideal per a les persones que els costa digerir les amanides crues.
  • Ravenets: 10 segons
  • Pastanagues i coliflor: 15 segons

Bullit

És un dels processos més bàsics i més utilitzats a la cuina.

Bullir a foc fort, l’aigua suficient per cobrir completament les verdures, començant per les de menys color i gust.

No tapar l’olla durant la cocció

Utilitzar el temps necessari segons la mida i gruixària de cada verdura:

  • Pastanagues en juliana:2 minuts
  • Flors de bròquil o coliflor: 4-5 minuts
  • Col blanca: 3-4 minuts

Vapor

Portar a ebullició 1-2 cm d’aigua amb un pessic de sal marina en un recipient on després podrem introduir un colador o margarita per coure les verdures al vapor, sense que toqui l’aigua del fons.

Les verdures han d’estar tallades a trossos mitjans. Afegir les verdures quan l’aigua bulli, tapar i coure a foc mig (suficient perquè faci vapor).

El temps de cocció pot variar entre 5-10 minuts.

Si utilitzem dues verdures de densitat molt diferent podem tallar la verdura de més densitat molt més fina o coure primer la més densa i quan quasi estigui cuita afegir la menys densa. Per exemple, pastanaga i bledes: tallar les pastanagues molt fines i coure-ho tot junt o primer coure les pastanagues a rodanxes i quan quasi estiguin afegir les fulles de bledes.

Fregit

Per fregit no calen grans quantitats d’oli. Afegir uns 2cm d’oli de bona qualitat a una paella.

Escalfar l’oli sense que arribi a bullir ni fumejar (al voltant de 180 C). D’aquesta manera les verdures ni s’amararan d’oli (massa fred) ni es cremaran (massa calent).

Verdures crues que es poden fregir: créixens, julivert, cebes.

És molt recomanable acompanyar els fregits d’algun amaniment àcids que ajudi a digerir-los, com per exemple una amanida amb vinagreta de llimona.

Estofat

Col·locar 1 cm d’aigua o brou de verdures en un recipient. Afegir les verdures i un pessic de sal marina. Utilitzar verdures rodones i d’arrel tallades a trossos grans.

Tapar i portar a ebullició a foc fort. Quan tingui pressió, abaixar la flama (mitja o baixa) i deixar-les coure lentament (mínim 30 minuts).

Es poden afegir herbes aromàtiques seques al principi de la cocció o fresques al final. Si es vol afegir gingebre pels seus efectes activadors i d’escalfor, cal afegir-lo un parell de minuts abans del final de la cocció.

Pressió

No és recomana utilitzar-lo molt freqüentment amb les verdures, és més recomanable per cuinar arròs i llegums.

Col·locar les verdures directament al fons de l’olla. Agregar una mica d’aigua, un pessic de sal marina i posar-la a foc fort fins veure que hi ha pressió forta.

Abaixar la flama i deixar el temps necessari, entre 5 i 10 minuts.

Saltejat llarg

Les millors verdures per coure-les així són les d’arrel i les rodones.

En una paella, escalfar una mica d’oli d’oliva de qualitat. Afegir les verdures tallades a trossos grossos i un pessic de sal. Ofegar-les uns minuts a flama forta.

Tapa i baixa la flama al mínim o utilitza una placa difusora i coure durant uns 30 minuts. Remenar de tant en tant perquè no s’enganxin.

Si hi ha poques verdures, el suc que desprenen no serà suficient i caldrà afegir una mica d’aigua. De manera opcional, al final de la cocció es pot afegir una mica de salsa de soja o qualsevol altra condiment salat.

Forn

No utilitzar el forn amb molta freqüència i millor en climes freds.

Col·locar les verdures a la safata del forn o en algun recipient que hi pugui anar. Afegir un pessic de sal o salsa de soja i un fons d’aigua. Cobrir amb una tapa o paper d’alumini (procurar que aquest no toqui l’aliment). Coure al forn fins que estiguin ben cuites.

També podem coure primer la verdura al vapor i acabar-la de coure al forn durant uns minuts d’aquesta manera fem la cocció més lleugera i més ràpida.

Amaniments

A continuació us deixo na sèrie de possibles amaniments de les verdures. Proveu-les i adapteules als vostres gustos. Per sobre, es poden afegir llavors torrades com el sèsam, pipes de gira-sol o carbassa...

  1. Oli, all laminat i pebre vermell dolç: saltejar lleugerament all laminat en oli d'oliva de qualitat i en l'últim moment afegir el pebre vermell dolç, sinó es crema i amarganteja.
  2. Oli, vinagre d’arròs i salsa de soja: batre els ingredients. La proporció ha de ser de 3 d'oli per 1 de salsa de soja i unes gotes de vinagre.
  3. Oli, ametlles i avellanes picades, julivert, sal, gotes vinagre: batre els ingredients respectant 3 parts d'oli per 1 de vinagre.
  4. Oli, mostassa, vinagre i sal: batre els ingredients de 3 parts d'oli per 1 de vinagre i 1 cullerada de mostassa
  5. Oli, all, pinyons i panses:saltejar lleugerament els ingredients i abocar-ho sobre la verdura
  6. Salsa de miso: 1 cullerada sopera de miso blanc, 1 cullerada sopera de tahín, 5 gotes d’oli de sèsam torrat, 2 fulles de menta fresca (o alguna altra herba fresca o seca) i 1 o 2 cullerades soperes d'aigua (fins aconseguir la consistència desitjada).
  7. Salsa de miso i llimona: 1'5 cullerada sopera de tahín, 1 cullerada sopera de miso blanc (podríem utilitzar un altra tipus de miso, p.ex.: el d’ordi), 1 cullerada sopera de suc de llimona i aigua, aprox. 1/3 de tassa.

I els infants...

Ja sabem que les verdures i hortalisses no és l'aliment predilecta dels infants això és degut a que el seu gust predominant és l'amargant que, ancestralment, està lligat a aliments o productes metzinosos i perillosos. En canvi, el gust dolç està associat a una aportació energètica necessària per al nostre cos, encara que ho fem de manera inconscient, i és el primer gust que descobrim amb la llet materna.

A l'hora d'introduir els vegetals,

  • Començarem introduint els vegetals més "dolços" com els carbassó, la carbassa, les pastanagues... amb elaboracions curtes com un saltejat curt o l'escaldat, perquè puguin apreciar millor el seu sabor. 
  • Començarem servint-les com acompanyament o barrejades amb pasta o arròs, com per exemple: sofregit de ceba amb saltejat de carbassó i pinyons amb espaguetis.
  • Tenir molt paciència, es diu que fins que algú no ha provat un aliment 10 vegades no es pot dir que no agradi.
  • No castigar ni premiar el fet de menjar. Si castiguem acabarà avorrint l'aliment i si premiem estem reforçant que aquest aliment no és bo perquè fins i tot se'l premia per menjar-se'l.

L'objectiu ha de ser que durant la infantesa tasti i aprecií el màxim de vegetals perquè arribi a l'adolescència amb un gran ventall d'aliments en el seu saber.

La infantesa són els anys d'educació, aprenentatge i d'assolir hàbits saludables. Costa més canviar un hàbit que introduir-ne un de nou.

Llegir 960 vegades

Cuina saludable amb la Cesca

Cuina saludable amb la Cesca té com a propòsit apropar la cuinar saludable a través de cursos i tallers de cuina teòrico-pràctics amb receptes que ajudin a millorar la salut i qualitat de vida.

Copyright © 2015 Cuina saludable amb la Cesca

Disseny de Really Web Design

Contacte

  676 708 719

Aquest lloc web utilitza cookies, tant pròpies com de tercers, per recopilar informació estadística sobre la seva navegació i mostrar-li publicitat relacionada amb les seves preferències, generada a partir de les seves pautes de navegació. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús. Política de galetes