Els cítrics, aliments de color groc i taronja

Escrit per
Valorar aquest article
(1 Votar)

Les fruites i verdures que consumim tenen diferents colors, els components responsables d’aquests colors acostumen a ser poderosos antioxidants. Són substàncies que contraresten l’acció oxidativa dels radicals lliures (responsables de diverses malalties).

Una alimentació rica en aquests aliments, per tant ben cromàtica, ens permetrà ingerir suficients quantitats i varietat d’antioxidants per ajudar-nos a evitar el desenvolupament de malalties.

En aquest post em centraré en els cítrics, on tenim aliments de color groc i taronja.

Els aliments grocs

El color groc d’alguns vegetals com les patates, per exemple, prové del pigment anomenat antoxantina, que és un flavonoide amb acció antioxidant.

Però aquests aliments també contenen altres micronutrients:

  • Les patates també contenen potassi (el doble que els plàtans), fibra i carbohidrats complexos.
  • Els ous: proteïnes, vitamines del grup B i vitamina A. El rovell és ric en àcid fòlic.
  • Els formatges: proteïnes, potassi i greix.
  • La pasta: tiamina i niacina (indispensables per mantenir l capacitat energètica del cos), magnesi, àcid fòlic i riboflavina.
  • Les llimones, taronges i pinyes: fibra i vitamina C que activa el sistema immunològic.

Els aliments taronges

El pigment que els confereix aquesta coloració és el betacarotè. Però de betacarotens n’hi ha més de 600 tipus diferents i s’anomenen de forma general com a carotenoides. La seva tonalitat pot variar entre el groc pàl·lid fins el vermell més intens.

Són poderosos antioxidants que ens protegeixen enfront el càncer. A més, hi ha investigacions realitzades als Estats Units (Departament d’Agricultura), on el betacarotè pot disminuir el colesterol en sang i prevé els atacs cardíacs.

En els diferents aliments d’aquest grup també poden contenir d’altres vitamines i minerals:

  • Les taronges: vitamina C.
  • Els préssecs: rics en fibra i vitamina C
  • La carbassa i el meló: bones fonts de vitamina A i C
  • Les gambes i altres mariscs: proteïnes, vitamina B12 (bon funcionament del sistema nerviós), ferro i niacina.

Els cítrics

Tots els cítrics tenen en comú el sabor més o menys àcid i dolç , així com son de refrescants els seus sucs. També són similars les seves propietats nutricionals i terapèutiques.

Els cítrics afavoreixen el buidament de la vesícula biliar (acció colerètica i colagoga), per això, si es pren en dejú es produeix un buidatge de la vesícula biliar i, a algunes persones, pot ocasionar nàusees o pesantor abdominal. I cal evitar prendre’ls en dejú si patim de càlculs biliars.

Llimona: aliment i medicina

La llimona, històricament, ha estat utilitzada per prevenir l’escorbut, una malaltia que apareix quan la persona té un dèficit de vitamina C. L’escorbut era molt habitual entre els navegants ja que s’alimentaven fonamentalment d’aliments secs o salats i hi mancaven productes frescos, això produïa moltes baixes als vaixells.

Les llimones podien aguantar molt temps fresques i molts capitans en proporcionaven a la tripulació perquè no es posessin malalts.

El capità Cook tenia el costum de proporcionar col fermentada (molt rica en vitamina C) i llimones als seus homes durant les llargues travesses pel Pacífic. L’armada britànica obligava a les seves embarcacions a portar provisió de llimones que s’havien d’ingerir uns 30g diaris un cop portaven més de 10 dies al mar.

Actualment, l’escorbut només apareix rarament en poblacions molt pobres, però no s’han de menysprear les propietats alimentàries d’aquest fruit, que van més enllà de la simple prevenció a l’escorbut.

Les llimones s’han de consumir fresques. L’època de recol·lecció da des de la tardor a la primavera.

Per aprofitar totes les seves propietats s’haurien de consumir petites proporcions de llimona crua, cosa no sempre agradable pel seu sabor àcid, sobretot per a persones poc acostumades. Una forma més habitual de consumir-ne és aromatitzant els plats, com el peix i les amanides.

Contingut nutricional

  • És molt rica en vitamina C, pel seu contingut en àcid ascòrbic (5% del seu contingut). De fet, tots els cítrics (taronges, mandarines, aranges, etc.) contenen quantitats elevades d’aquest principi.
  • Contenen nombrosos flavonoides, els quals protegeixen aquesta vitamina i impedeixen que es degradi.
  • També conté betacarotè

Aquests components confereixen a la llimona una potent acció antioxidant.

Beneficis

  1. El seu consum, a part de mantenir-nos joves i prevenir nombroses malalties, resulta especialment adequat en persones que tenen necessitat de vitamina C augmentada com els fumadors, persones amb diabetis, al·lèrgia, asma, dones embarassades o lactants o persones amb estrès.
  2. També ens proporciona un aspecte extern més saludable perquè ajuda a millorar la salut de la pell, cabell i ungles: millora la pell seca, les arrugues, el cabell amb poca vitalitat, les ungles fràgils, etc.
  3. Els antioxidants, també són importants per a la salut de la vista al prevenir malalties degeneratives com la pèrdua de visió i les cataractes. Important avui en dia quan ens passem hores davant un ordinador.
  4. Ens ajuda al manteniment de les artèries al millorar-ne l’elasticitat i evitar els derrames que es produeixen a les venes i capil·lars. Menjar o beure suc de llimona ajuda a prevenir i tractar la hipertensió, controla l’aparició d’hemorroides o varius i evita la formació de morats, o de petites hemorràgies a les genives o el nas.
  5. Estimula la producció de saliva i ajuda a augmentar els àcids estomacals despertant la gana i millorant la digestió, sobretot de les proteïnes. D’aquesta manera també ajuda a evitar les flatulències.
  6. La seva acció diürètica ajuda a eliminar líquids ajudant a eliminar toxines, per això és molt utilitzat en casos d’obesitat, artritis, gota, àcid úric, etc.
  7. Prevenció de l’anèmia o l’osteoporosi ja que la vitamina C afavoreix l’absorció del calci i el ferro; també forma part del col·lagen i intervé en la formació del teixit ossi.

Llimonada casolana

Beguda molt recomanable, sobretot a l’estiu, per treure la set i aprofitar totes les seves propietats medicinals, hidratants i nutritives:

Ingredients:

  • 4 llimones
  • 1’5 L aigua mineral
  • Sucre integral o mel al gust (evitar passar-nos)
Preparació:
  1. Tallar les llimones per la meitat i esprémer. Abocar el suc colat en una gerra.
  2. Afegir el sucre i l’aigua. remenar bé i refredar.
  3. Per donar-li un gust especial podem afegir unes branques de menta fresca.

Compte!

  • Els olis essencials de l’espècie Citrus són fototòxics irritants, per tant, no és convenient prendre suc de llimona si estarem exposats a radiacions fortes com a la platja, prendre el sol o a l’alta muntanya.
  • També està contraindicat a l’embaràs i lactància.
  • Cal anar en compte amb les dents perquè ataca la placa dental i pot esgrogueir-la. Una solució és prendre el suc amb una palleta.

Mandarina: una fruita d’entre-hores saludable

La mandarina és un dels millors aliments per picar entre els àpats. No només són saboroses i refrescants, sinó que aporten quantitats importants de vitamina C i provitamina A. Contenen menys minerals que la taronja, excepte ferro i seleni, presents en més quantitat.

Com s’acostumen a menjar amb la pell que cobreix els grills, proporcionen flavonoides que reforcen l’acció de la vitamina C, protegeixen de l’acció degenerativa i cancerígena dels radicals lliures i desintoxiquen l’organisme. Un altra avantatge és que aporten molt poques calories per peça (unes 35), essent molt útils en els règims d’aprimament.

Contingut nutricional

  • Conté una bona proporció d’aigua, el 87%, molt poques proteïnes i greixos (0,6% i 0,2% respectivament) i un 11% de carbohidrats.
  • Tenen un 2,3% de fibra.
  • Dins els minerals, és rica en potassi, calci, magnesi, fòsfor i, en menor quantitat, sodi, ferro, zinc, seleni, manganès i coure.
  • És rica en vitamina A, C i B9. Però també conté altres vitamines del grup B i vitamina E.

Beneficis

  1. Un alt contingut en aigua que ens refresca i hidrata.
  2. Baix contingut en hidrats de carboni, de digestió ràpida i fàcil assimilació però d’absorció gradual per la fibra.
  3. Contingut moderat en fibra amb un efecte regulador de l’intestí, prevenció del restrenyiment i les hemorroides.
  4. Elevat contingut en antioxidants com la vitamina C i flavonoides
  5. ajuda a mantenir la salut òssia pel seu contingut en calci.
  6. Ajuda a la relaxació muscular pel magnesi.
  7. Ajuda al creixement pel contingut en àcid fòlic (vitamina B9).
  8. Ajuda al manteniment i protecció de la pell per la vitamina A.
  9. Ajuda a la cicatrització i a protegir-nos dels refredats pel contingut en vitamina C.
  10. La vitamina A, C i els minerals seleni i zinc ens ajuden a prevenir l’envelliment prematur

Taronja: defenses al màxim

Les taronges es van començar a cultivar al sud de la Xina fa uns 4.000 anys, però fins fa uns 2.700 anys no es trobaren les primeres informacions escrites. Va ser Alexandre el Magne qui va introduir la majoria dels cítrics des d’Orient. Els àrabs la van implantar al nord d’Àfrica i al segle X a Espanya. En el segon viatge de Cristòbal Colom, les taronges van viatjar a Amèrica.

Propietats

  1. Una taronja de mida mitjana proporciona tota la vitamina C que es necessita al dia.
  2. La fibra li proporciona propietats digestives i els flavonoides col·laboren amb les vitamines en el reforç del sistema immunitari. Per exemple, el flavonoide hesperidina incrementa l’eficàcia de la vitamina C. Aquesta és fonamental per la resistència a les infeccions, augmenta l’absorció del ferro, el calci i el fòsfor, evita la infertilitat masculina i posseeix propietats antioxidants.
  3. Vitamina C, flavonoides i els olis essencials terpènics –presents en tots els cítrics- s’alien per prevenir els mals dels radicals lliures i per tant serveixen per lluitar contra el desenvolupament de les malalties degeneratives i de certs tipus de càncer.
  4. Molts estudis confirmen que entre les persones que consumeixen cítrics diàriament la incidència de tumors d’estómac és menor. Una de les raons és què aquesta fruita impedeix que els nitrits aportats pels aliments es transformin en nitrosamines cancerígenes.
  5. Les taronges també són riques en tiamina i àcid fòlic, dues vitamines del complex B essencials per a la salut del sistema nerviós.

Contraindicacions

  • Poden produir reaccions al·lèrgiques que es manifesta a la pell.
  • En persones sensibles, la taronja o el suc de taronja poden produir migranya.
  • La ingesta en quantitats elevades pot causar problemes intestinals, acidesa, flatulències, diarrea, etc.

Consum

Convé triar taronges ecològiques, ja que les convencionals estan encerades amb fungicides i acostumen a tenir una quantitat menor de vitamines.

Encara que es consideri que el suc és una alternativa sana, es preferible menjar la fruita sencera per obtenir tots els beneficis. Els teguments blancs d’entre els grills són molt rics en flavonoides i pectina, fibra soluble que ajuda a controlar el colesterol. Un cop pelada o exprimida s’ha de consumir immediatament perquè no es perdin les vitamines.

Aranja: digestiva i anticàncer

El seu sabor és indicador de les seves propietats benèfiques. En general, els aliments amargs afavoreixen la digestió i, sobre tot, el treball depuratiu del fetge i els ronyons.

  1. Molt rica en vitamina C, poderós antioxidant capaç de neutralitzar l’oxidació produïda pels radical lliures.
  2. Juntament amb altres principis depuratius, el converteix en un producte natural contra malalties corporals per estar sotmesos a factors externs i interns negatius: càncer, degradació macular, malalties de l’aparell circulatori, envelliment prematur, etc.)
  3. L’avantatge de l’aranja, i d’altres cítrics, és que la vitamina C va acompanyada de quasi 40 principis antioxidants (flavonoides) capaços de conservar aquesta vitamina i permetre que l’organisme l’aprofiti completament:
    • Naringenina i hesperidina prevenen el desenvolupament de cèl·lules canceroses.
    • Rutina, hesperidina i quercetina poden incrementar l’elasticitat de les artèries, afavorint la circulació sanguínia i prevenen malalties circulatòries (infarts de miocardi, varius, hemorroides).
  4. Tradicionalment s’ha utilitzat per combatre la grip o el refredat. Avui en dia se sap que la vitmaina C no és capaç de prevenir el refredat o evitar el grip, tanmateix sí és cert que disminueix els símptomes i ajuda a la recuperació d’aquestes malalties.
  5. Presenta propietats diurètiques que juntament amb el seu baix poder calòric; alt contingut en potassi, magnesi i calci, i baix en sodi; presència d’altres elements que incrementen el metabolisme corporal i ajuden a eliminar líquids (àcid cafeic, asparagina i cafeïna) el fan molt apta per a dietes d’aprimament. També és beneficiós ingerir-lo de manera habitual en persones amb gota, hipertensió, àcid úric, artritis o retenció de líquids. Aquesta acció durètica també és un bon remei per evitar la formació de pedres al ronyó.
  6. Rica en àcid fòlic intervenint en el correcte desenvolupament del fetus, ajuda a prevenir l’anèmia ferropènica.
  7. Estimulant digestiu per estimulació de la producció de bilis i el seu alliberament. Afavoreix les digestions dels estómacs “mandrosos”. Tanmateix, la sobre-estimulació dels sucs digestius pot és massa adequada en persones amb estómacs delicats, malalts d’úlcera, gastritis, etc.

Contraindicacions i interaccions

Pot resultar desaconsellat en persones amb cistitis o insuficiència renal ja que podria empitjorar-ho.

Compte amb les interaccions entre el suc d’aranja i alguns medicaments: antihistamínics, reductors del colesterol, medicació psiquiàtrica, immunosupressors, bloquejadors del canal de calci.

Llegir 830 vegades

Cuina saludable amb la Cesca

Cuina saludable amb la Cesca té com a propòsit apropar la cuinar saludable a través de cursos i tallers de cuina teòrico-pràctics amb receptes que ajudin a millorar la salut i qualitat de vida.

Copyright © 2015 Cuina saludable amb la Cesca

Disseny de Really Web Design

Contacte

  676 708 719

Aquest lloc web utilitza cookies, tant pròpies com de tercers, per recopilar informació estadística sobre la seva navegació i mostrar-li publicitat relacionada amb les seves preferències, generada a partir de les seves pautes de navegació. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús. Política de galetes