Fem un canvi d'alimentació pels nostres fills

Escrit per
Valorar aquest article
(2 vots)

L’alimentació és fonamental per a un bon estat de salut, i una bona alimentació passa per cuinar a casa.

Menjar bé requereix una aportació de nutrients adequada d’acord a l’activitat personal, edat, sexe, estil de vida i salut de cadascun de nosaltres. A mesura que anem creixent i vivint diferents etapes de la vida, les nostres necessitats alimentàries canvien.

Els primers 7 anys de vida són els més importants de la nostra existència, per tant hem d’alimentar-nos de la manera més saludable i equilibrada possible, per créixer i desenvolupar-nos amb harmonia i vitalitat.

També és durant aquesta etapa on es forgen els hàbits que seguirem tota la vida.

És més fàcil incorporar un hàbit nou que canviar-ne un de vell

Avui en dia, podem observar el bombardeig de publicitat en el medis de comunicació de productes processats, molt lluny d’alimentar-nos o proporcionar al cos el que necessita. Són menjars buits que només entren a nivell sensorial, amb un elevat contingut en greixos saturats, colesterol, sucres ràpids, estimulants…

Us heu fixat, segons la publicitat, què hauríem d'esmorzar?

  • Un derivat làctic per menjar-te el dia o l’escola? On m’he perdut? Que porta, a part de ser un derivat làctic i alguna vitamina afegida? Porta algun estimulant?
  • O un producte amb xocolata o cacau per afegir a la llet i ¡Vamos!, Però a on?
  • Diversitat de galetes de diferents formes (animals prehistòrics, espiga…), que ens aportaran una energia espectacular, tot i estar fetes de farines refinades, sucres i com a molt se’ls afegeix fibra, en comptes de ser la mateixa que aporten els cereals integrals… Bé un despropòsit. La publicitat ens parla de l'aventura de cada matí : quina? La d'esmorzar ràpid, tan com diu la mare? La de sortir de casa sense prendre res?
  • O uns magnífics entrepans de patés. Abans només se’n feia de foie gras però ara en fan de qualsevol cosa: pollastre, peix blau, pernil… És igual que es pugui fer amb la matèria primera original que seria més nutritiva i barata. És més fàcil i ràpid untar un pa amb un producte poc semblant a l'original i un contingut encara més diferent. Això si aporta una sèrie de vitamines i minerals perquè els nostres fills creixin forts. I com diu l'acudit, I els productes originals? També! Fins i tot en porten més.

En canvi, no veig publicitat sobre la necessitat d’esmorzar cereals integrals naturals amb fruita seca, llavors torrades, compotes de fruita, endolcidors naturals...; pa de diferents tipus de cereals integrals elaborats amb massa mare, a més es pot amanir amb tomàquet i oli d’oliva de bona qualitat o patés vegetals o mantegues vegetals, o melmelades o compotes casolanes o de manera ocasional embotits magres de bona qualitat.

Tampoc es dóna importància a seure i menjar els àpats amb tranquil·litat i tota la família junta, com a mínim un cop al dia. Què el simple acte d’esmorzar asseguts i amb tranquil·litat ens prepara per afrontar el matí adequadament i no començar-lo amb estrès, presses, mal humor, angoixa, nervis. Si nosaltres estem així, imagineu-vos els infants que són esponges emocionals.

En l’actualitat, els infants mengen excés de: sucres, xocolata, llaminadures, gelats i pastissos; sal crua en snacks (patates fregides, cotnes, etc.); greixos saturats en carns, embotits, lactis…; farines blanques i refinades; additius químics i menjar processat; begudes gasoses ensucrades; àpats hipercalòrics i sense gaires nutrients. Com hem arribat fins aquí?

La història d'un canvi

Els grans canvis alimentaris s’han produït en els darrers 200 anys, com a màxim, després d’una lenta evolució d’uns 3.000 anys. El nostre cos no s’hi ha pogut adaptar i aquesta és la principal causa de tots els problemes actuals amb l’alimentació i el sedentarisme.

Hem passat de córrer per caçar o fugir dels perills a seure bona part del dia davant d’un ordinador; a alimentar-nos del que ens envoltava segons la temporada i de manera natural a menjar aliments de qualsevol part del món i productes molt processats; a menjar poques quantitats i passar gana (el nostre cos està preparat per aguantar èpoques d’escassetat) a menjar en abundància; a patir una descàrrega d’adrenalina quan estàvem en perill i fugir a aguantar la bronca del “jefe” i no poder fugir. El nostre cos físic i mental no està preparat per tot això i es revela: obesitat, malalties cardiovasculars, depressions, estrès…

Extret del llibre de José Enrique Campillo El mono obeso. Un llibre interessant i divertit dels canvis que hem patit des del punt de vista mèdic i antropològic. Ús deixo el seu blog El mono obeso

Revertim-ho

Si volem posar seny i coherència a la nostra alimentació hem de fer canvis i allunyar-nos d’aquest tipus d’alimentació i d’aquesta vida estressant. Es pot fer sense anar a viure al desert o a les muntanyes. Els nostres fills poden ser el nostre motor i la nostra principal forçapel canvi.

Preparar àpats sans i nutritius per a tota la família no ha de ser més car que alimentar-nos d’una altra manera:

  • Disminució del preu dels productes sans. Ha augmentat la demanda de productes sans i això ha fet que hagin baixat el preus respecta a fa uns anys. També han augmentat les botigues que n’ofereixen.
  • Una bona alimentació és una inversió a mig i llarg termini en la nostra salut. Per tant, segur que disminuirem la nostra despesa mèdica.
  • Hem de ser conscients que molts gegants de l’alimentació vénen productes molt bé de preu i que es gasten molts diners en publicitat. Tot això es tradueix en la utilització de ingredients barats. Volem que s’enriqueixin a costa nostra?
  • Evitar la compra de productes processats. Si comparem el preu de molts productes processats, aquests són molt més cars que si els fem nosaltres mateixos a casa. En aquest cas, estem pagant el nostre temps lliure per aquests productes que, a més, no són idonis pel nostre cos. Això no vol dir que no els puguem utilitzar de forma puntual, però no és recomanable fer-ne un ús freqüent.
  • Evitar les compres extres innecessàries: patates fregides o altres aperitius, refrescos, gelats, etc. que prenem perquè sí, sense necessitat ni justificació i potser sovint. No estic parlant del dia que se sortim a fer l’aperitiu, ni el què anem a passejar i prenem un gelat.

Encara que llegit així us pugui semblar impossible o difícil de fer perquè esteu molt allunyats d’això, cal fer-ho:

  • Per la nostra salut i la de tota la nostra família,
  • Perquè cada cop l’esperança de vida és més llarga (al menys la nostra, la dels nostres fill no és tan clar) però la qualitat de vida amb els anys és pitjor
  • Perquè és un acte de responsabilitat amb nosaltres mateixos: hem d’agafar les regnes de la nostra vida sense excuses.

L’alimentació és fonamental per a un bon estat de salut, i una bona alimentació passa per cuinar a casa. Moltes persones diuen que no els agrada, que no tenen temps, que no en saben: és una qüestió de prioritats i responsabilitats.

A mi tampoc m’agrada netejar els lavabos!

Llegir 844 vegades

Cuina saludable amb la Cesca

Cuina saludable amb la Cesca té com a propòsit apropar la cuinar saludable a través de cursos i tallers de cuina teòrico-pràctics amb receptes que ajudin a millorar la salut i qualitat de vida.

Copyright © 2015 Cuina saludable amb la Cesca

Disseny de Really Web Design

Contacte

  676 708 719

Aquest lloc web utilitza cookies, tant pròpies com de tercers, per recopilar informació estadística sobre la seva navegació i mostrar-li publicitat relacionada amb les seves preferències, generada a partir de les seves pautes de navegació. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús. Política de galetes