Verdures i fruites de tardor

Escrit per
Valorar aquest article
(2 vots)

Com ja he dit altres vegades, la naturalesa és sàvia i a cada estació ens dóna els aliments que necessitem per al nostre organisme, aprofitem la tardor!

Ja vaig comentar en el primer post de setembre com canviava l’energia a la natura i com havíem de canviar també nosaltres. El nostre cos s’ha de preparar per als mesos freds de l’hivern i defensar-nos de les infeccions que podem patir (refredats, grip, gastroenteritis…) per l’atac dels microorganismes patògens, per tant, cal preparar les nostres defenses. Els principals ingredients els trobem a la natura: principalment fruites, verdures, bolets i herbes medicinals.

Els productes

Entre finals d’estiu i l’aparició dels primers freds, els horts encara estan bastant actius i podem recollir abundant varietat de vegetals.

Les verdures i hortalisses

Al setembre encara es cullen pebrots, albergínies, carbassons, cogombres, fonoll i algun tomàquet. És bon moment per la mongeta tendra i les cebes i també es el temps de collir la patata, el moniato i la carbassa.

Cap a l’octubre i novembre, que ja comença a refrescar i apareixen els primers freds (o al menys és el què hauria de passar), apareixen les primeres cols i altres verdures d’hivern com el bròquil, el porro i l’api.

Taula de verdures i hortalisses que es produeixen segons els seu cicle natural.

SetembreOctubreNovembre
Albergínia Albergínia  
All sec All sec All sec
  All tendre All tendre
  Api Api
Bledes Bledes Bledes
  Bròquil Bròquil
    Calçot
Carbassa Carbassa  
Carbassó Carbassó  
  Carxofa Carxofa
Ceba seca Ceba seca Ceba seca
Ceba tendra Ceba tendra Ceba tendra
Cogombre Cogombre  
Cols de Brussel·les Cols de Brussel·les Cols de Brussel·les
  Col llombarda Col llombarda
  Coliflor Coliflor
Enciam Enciam Enciam
  Escarola Escarola
  Espinac Espinac
  Fonoll Fonoll
Mongeta tendra Mongeta tendra  
Moniato Moniato Moniato
  Nap Nap
Pastanaga Pastanaga Pastanaga
Patata Patata Patata
Pebrot verd Pebrot verd  
Pebrot vermell Pebrot vermell Pebrot vermell
  Porro Porro
Rave Rave Rave
Remolatxa Remolatxa Remolatxa
  Romanesco Romanesco
Tomàquet Tomàquet  

Les fruites

Les reines de la tardor són les figues i el raïm, però també collirem pomes, peres, codonys, magrana i caquis.

Taula de fruites que es produeixen segons els seu cicle natural.

SetembreOctubreNovembre
Caqui Caqui Caqui
Codony Codony Codony
Figa Figa  
  Kiwi Kiwi
Llimona Llimona Llimona
  Magrana Magrana
Mandarina Mandarina Mandarina
Meló Meló  
Nectarina    
Pera Pera Pera
Poma Poma Poma
Préssec    
Raïm Raïm Raïm
Síndria    

Els bolets

Si fa el temps adequat: pluja però no en excés i fresca però no fred, apareixen els bolets com els rovellons, moixernons, rossinyols, cama-secs, camagrocs, fredolics, etc. Rics en proteïnes i minerals.

Hem de menjar bolets que milloren el nostre sistema antiviral; magranes, llimones, aranges, caquis, carbasses, moniatos per la seva riquesa en vitamina C que també ajuda a augmentar les defenses.

Els peixos

Ni que no ens ho sembli, els peixos també tenen temporalitat perquè segueixen un cicle biològic. Hi ha un moment a l'any, que per abundància i qualitat de la seva carn, és òptim el seu consum. Durant aquest periòde de l'any, la disponibilitat a les botigues és més àmplia i, per tant, a un millor preu.

Taula de peixos de temporada segons els seu cicle natural.

SetembreOctubreNovembre
 De mar:    
    Besuc
Bonítol Bonítol  
Congre Congre Congre
Sorell Sorell  
Nero Nero Nero
Palometa Palometa Palometa
Peix espasa Peix espasa Peix espasa
  Moll Moll
Sardina Sardina  
De riu:    
Anguila    
Piscifactoria:    
Orada Orada Orada 
    Llobarro 
Truita Truita Truita
Salmó Salmó Salmó

La cuina de tardor

Hem d'adequar les elaboracions als canvis energètics que es produeixen: disminució de la llum solar, disminució de les temperatures, augment de les precipitacions (com a mínim en teoria). 

  • Elaborarem els plats amb coccions lentes a foc baix: estofats llargs, fregits (amb moderació), saltejats llargs, a pressió, al forn...
  • Amb les fruites en farem compotes i cremes. 
  • Podem afegir picant als plats, però aquells que ens ajuda a escalfar-nos com el gingebre, la canyella, la nou moscada, el clau d'olor...
  • És el moment de les cremes de verdures, les sopes i els estofats de llegums, començarem a fer les carns i peixos al forn.
  • Anirem incrementant l'ús d'herbes aromàtiques seques en detriment de les fresques.

Bon profit!

Llegir 1012 vegades

Cuina saludable amb la Cesca

Cuina saludable amb la Cesca té com a propòsit apropar la cuinar saludable a través de cursos i tallers de cuina teòrico-pràctics amb receptes que ajudin a millorar la salut i qualitat de vida.

Copyright © 2015 Cuina saludable amb la Cesca

Disseny de Really Web Design

Contacte

  676 708 719

Aquest lloc web utilitza cookies, tant pròpies com de tercers, per recopilar informació estadística sobre la seva navegació i mostrar-li publicitat relacionada amb les seves preferències, generada a partir de les seves pautes de navegació. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús. Política de galetes