Mengen bé els nostres fills i filles?

Escrit per
Valorar aquest article
(7 vots)

Mengen bé els nostres fills i filles?

Molts pares i mares quan tenim els fills/es petits/es ens inquietem per saber si mengen suficient, equilibradament, amb tots els nutrients necessaris: quina quantitat l’hi haig de posar al plat? Cal insistir perquè s’ho acabi tot? De què pot repetir i de què no? …

La importància de l'autonomia

Però la primera cosa que hem de tenir en compte és que els infants neixen amb la capacitat d’autoregular-se: saben la quantitat d’energia que volen ingerir segons les seves necessitats i com a resposta dels senyals interns de gana i sacietat. Si no ho respectem es pot alterar aquesta capacitat innata per reconèixer els seus estímuls interns.

L’Agència de Salut Pública (ASPCAT) ha elaborat un document: Acompanyar els àpats dels infants: consells per a mediadors escolars i per a les famílies. En aquet document es donen recomanacions en aquesta direcció a l’hora d’acompanyar els àpats tant en els menjadors escolars com en el de les famílies.

Si mantinguéssim la nostra capacitat d'autoregulació i sabéssim escoltar les nostres necessitats internes, desapareixerien molts dels problemes que patim actualment amb l'alimentació

Els pares i mares podem ajudar a satisfer les seves necessitats nutricionals i energètiques oferint aliments variats i parar atenció als següents punts:

  • respectar la capacitat de l’infant a l’hora de determinar la quantitat que necessita;
  • oferir-li porcions adaptades i la possibilitat de repetir servint-se ells mateixos, sempre que sigui possible;
  • establir un horari regular d’àpats;
  • donar-li temps per menjar tranquil·lament. Els àpats no han de ser precipitats;
  • el lloc on mengi ha de ser confortable, sense distraccions, com la televisió, que poden confondre les sensacions de gana i sacietat;
  • no forçar-lo mai a menjar.

L'alimentació saludable és...

Una alimentació saludable ha de ser equilibrada. Per aconseguir-ho, els diferents àpats del dia (esmorzar, dinar, berenar i sopar) s’han de complementar. Hem de distribuir els aliments al llarg del dia per obtenir els nutrients necessaris i mantenir el nivell d’energia segons les necessitats de cada moment.

També ha de ser variada, acostumant als nostres fills/es a menjar de tot el més aviat possible. És difícil que ho aprenguin si no se’ls dóna la possibilitat d’estar en contacte amb una gran varietat d’aliments.

Evidentment, ha de ser sana i nutritiva. hem de triar una alimentació amb abundants aliments d’origen vegetal (verdures, fruites, llegums i cereals integrals), aliments amb poc contingut en greix i elaborar els plats amb poca sal, i oferir aliments de tots els grups per a què puguin escollir.

Però també ha de ser desitjable, divertida i sorprenent. Elaborar els aliments de diferents maneres, barrejar aquells que menys els agrada amb d’altres que els agraden més, fer-los partícips de la compra i l’elaboració, etc.

Tant important és el què es menja com el com: gaudir en família els àpats que es facin a casa, en un ambient tranquil, en horaris regulars… Hem de procurar que no passin més de 4 hores sense menjar res ni menys de 2 hores.

Evitar que consumeixin aliments superflus de forma habitual (dolços, llaminadures, refrescos, patates fregides de bossa, altres snacks, precuinats com hamburgueses, frankfurts, pizzes).

L’educació en hàbits alimentaris saludables vol dir tenir paciència, constància, dedicació, disciplina, respectar l’infant i no fer concessions (sempre que el ritme de creixement i desenvolupament estiguin dins la normalitat)

I MAI, hem d’utilitzar un aliment com a recompensa. Per exemple, no donar de postres un flam si no s’ha acabat el cigrons ja que creem un precedent per a les postres i una aversió pels cigrons.

Però menjar saludablement per a un infant també vol dir…

  • interessar-se per aliments nous i en les diferents maneres de menjar-los;
  • examinar atentament el seu plat abans de menjar-se’l;
  • acceptar menjar un aliment concret només si està tallat d’una manera determinada;
  • tastar un petit tros de carbassa avui i demà un tros més gran;
  • acceptar beure únicament en la seva tassa preferida;
  • agradar-li la pastanaga el dimarts i refusar-la el dimecres;
  • insistir en fer-se servir una patata sencera abans que tallada;
  • demanar un aliment determinat cada dia per dinar durant una setmana sencera;
  • devorar aquell plat que han ajudat a preparar;
  • preferir els aliments sota una forma simple perquè els puguin reconèixer;
  • menjar-se la sopa en un bol igual com ho fa la mare;
  • menjar-se abans un aliment que han vist menjar amb plaer als seus amics o familiars;

 

Llegir 1615 vegades

Cuina saludable amb la Cesca

Cuina saludable amb la Cesca té com a propòsit apropar la cuinar saludable a través de cursos i tallers de cuina teòrico-pràctics amb receptes que ajudin a millorar la salut i qualitat de vida.

Copyright © 2015 Cuina saludable amb la Cesca

Disseny de Ad Grafic

Contacte

  676 708 719

Aquest lloc web utilitza cookies, tant pròpies com de tercers, per recopilar informació estadística sobre la seva navegació i mostrar-li publicitat relacionada amb les seves preferències, generada a partir de les seves pautes de navegació. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús. Política de galetes