Protegim correctament la nostra pell

Escrit per
Valorar aquest article
(4 vots)

La llum solar ens aporta molts beneficis per al nostre cos i la nostra salut, però també, si no ens protegim correctament, ens pot ocasionar envelliment prematur de la pell i melanomes (càncer de pell). Segons estimacions del Programa de les Nacions Unides pel Medi Ambient, cada any es produeixen al món més de 2 milions de càncers de pell diferents del melanoma i 200.000 melanomes malignes.

Aleshores, com hem de cuidar la nostra pell?

Els beneficis de la llum solar

  • Augmenta la producció de serotonina, un neurotransmissor relacionat amb la sensació de benestar. Per això estem de més bon humor a l’estiu que a l’hivern i ens acostumem a “deprimir” si hi ha molts dies grisos seguits a l’hivern. Això ho tenen molt clar les persones de països nòrdics que aprofiten qualsevol raig de sol.
  • Amb l’efecte dia-nit es regula la son a través de la melatonina. A mesura que desapareix el sol, augmenta la secreció d’un altre neurotransmissor, la melatonina, que ens va relaxant i desactivant per anar a dormir.
  • Produeix vitamina D. La radiació untraviolada és necessària perquè el nostre cos obtingui vitamina D activa (vitamina D3). Encara que nosaltres en puguem ingerir en la dieta, necessitem de la llum solar per obtenir el 90% de la vitamina activa.
  • Aquesta vitamina és fonamental per a la bona salut òssia, muscular i dental; és important en la regulació del creixement cel·lular, en la modulació de les defenses i modula algunes malalties autoimmunes; prevé alguns tipus de càncer. Ajuda al desenvolupament del múscul esquelètic i ossos. La vitamina D intervé en el metabolisme del calci i el fòsfor, en la creació i manteniment de l’os.

Per tenir sans els ossos, calen unes proporcions determinades entre calci, fòsfor i vitamina D. En cas contrari, tot i prendre productes enriquits amb calci, podem presentar problemes d'osteoporosi o de calcificacions.

  • Regula les defenses. L’exposició al sol augmenta el nombre de glòbuls blancs o limfòcits en sang, encarregats de defensar-nos davant les infeccions. A més, la vitamina D també actua en els mecanismes de regulació del sistema immune.
  • Prevé el desenvolupament d’artritis reumàtica. Molts pacients amb aquesta malaltia presenten nivells baixos de vitamina D i això fa que l’evolució de la malaltia també sigui pitjor.
  • Prevé el desenvolupament de l’asma infantil. Segons diferents articles, sembla se que nivells baixos de vitamina D estan correlacionats amb un augment de la hiperactivitat bronquial i atòpica, tanmateix els estudis realitzats no són suficients ni concloents per demostrar la causalitat.

L’alimentació

En èpoques de calor, el cos agraeix els àpats lleugers i refrescants. Les fruites i verdures de temporada, amb un elevat contingut en aigua i altres nutrients essencials per a l’organisme, com els antioxidants, sadollen la gana i la set i contribueixen a mantenir la pell ben nodrida i hidratada. A més, la riquesa en antioxidants naturals protegeix la salut general. En definitiva, a l’estiu, la qüestió, no és menjar menys, però si cal ingerir una dieta rica en vegetals crus o poc cuits, de temporada i proximitat. Necessitem una alimentació més senzilla, menys elaborada i més hidratació que en les estacions més fredes.

Els antioxidants naturals es troben, majoritàriament, als aliments vegetals. Aquestes substàncies constitueixen un factor protector davant malalties cardiovasculars, nombrosos tipus de càncer, entre els quals hi ha el melanoma o càncer de pell i, fins i tot, altres malalties directament associades amb el procés d’envelliment, com les cataractes i les alteracions del sistema nerviós.

Malgrat associem la ingesta d'antioxidants amb l'estiu, per a protegir-nos dels raigs solars, cal que siguem conscients que hem de prendre antioxidants naturals durant tot l’any. A cada temporada trobarem els aliments adequats per consumir-ne.

Els aliments que ens han d'interessar més ara són els de color taronja, groc i vermell: pastanagues, llimones, pebrots i fruites vermelles (maduixes, cireres, gerds...); així com els vegetals de fulla verda ingerits crus o amb una lleugera cocció, sinó es destrueixen part de les vitamines.

La hidratació

El cos humà, en condicions normals, elimina, aproximadament, 2 litres d’aigua diaris, per aquesta raó es recomana beure entre 1 litre i litre i mig d’aigua. Aquesta pèrdua de líquids s’incrementa amb l’augment de la transpiració (per la calor, l’esport, la febre o malalties com la diarrea o els vòmits).

Cal incloure fruites i verdures en l’alimentació diària per assegurar els nivells adequats de líquids que necessita el nostre cos per evitar la deshidratació. D’altra banda, els plats típics d’estiu són rics en aigua, en fruites i en verdures de temporada.

Exemples:

  • Un batut de pastanaga, llimona, préssec i unes fulles verdes
  • Gaspatxo, ple de vitamina C i carotenoides.
  • Amanida amb molta fulla verda i amb fruits de l’estiu amb tots els colors possibles.
  • Cremes fredes de verdures de temporada.
  • Hidratar-nos amb fruites amb molta aigua com la síndria i el meló, begudes “isotòniques” amb aigua, llimona i estèvia (dolça) o aigua de mar i aigua mineral en una proporció d’1/5 respectivament.

Els protectors solars

A l’estiu, cal cuidar la pell a causa de la radiació solar ja que són els principals agressors de la pell i el principal factor del seu envelliment. Cal protegir-nos amb cremes de protecció solar de bona qualitat.

M’esgarrifo de pensar que quan era petita i anàvem a la platja, ens hi passàvem quasi tot el dia, amb una mica de “Nivea” i a corre. Semblàvem bistecs a la graella empastifats amb llard o greix o mantega. Això els que es posaven alguna cosa que la majoria…

Avui en dia hi ha una àmplia gamma de cremes de protecció solar però cal saber-ne algunes coses:

  • El número que trobem als productes de cosmètica solar són els FPS (Factor de Protecció Solar), que indica el temps d’exposició al sol sense risc de cremades. Com més alt és el FPS, més alta és la protecció.

Per exemple, si una persona pot estar exposada al sol durant 10 minuts sense tenir vermellors ni cremades, un FPS 15 utilitzat adequadament la protegirà 15 vegades més (no vol dir que pot aguantar 15 hores!!!), la protegirà del sol durant 150 minuts (10x15), encara que no és tan correlatiu.

  • La pell dels infants presenta diferències respecta la pell dels adults i cal donar-li una protecció adequada. Hem d’ensenyar als nostres fills a protegir-se del sol des de petits ja que els efectes de la radiació solar són acumulatius i irreversibles.

Segons diversos estudis clínics, utilitzar un fotoprotector 15, ben aplicat, durant els primers 18 anys de vida pot reduir fins al 78% el risc de càncer cutani.

Decàleg del bronzejat totalment segur:

  1. Aplicar el protector solar abans de l’exposició al sol i renova sovint la seva aplicació. El millor es aplicar-te-la uns 30 minuts abans de prendre el sol, per tant, posa-te-la a casa.
  2. Exposat al sol progressivament i evita fer-ho entre les 12 i les 16h. No comencis prenent el sol durant 2 hores seguides el primer dia.
  3. Evita les sessions de radiacions UVA, ja que contribueixen a l’aparició de càncers cutanis i acceleren l’envelliment cutani.
  4. No exposar al sol els infants menors de 3 anys, i en les hores de menys sol, protegir-los amb un fotoprotector d’alta protecció. La pell conserva la memòria de totes les radiacions rebudes durant la infància.
  5. No oblidar que també ens podem cremar realitzant qualsevol tipus d’activitat a l’aire lliure: anar en bicicleta, passejant, al jardí…. També cal que ens apliquem protecció solar.
  6. No refiar-nos de l’altitud, la nuvolositat, les superfícies reflectores (neu, sorra, herba, aigua), vent… i creure en una falsa seguretat enfront la radiació solar.
  7. Protegir-nos amb gorra i ulleres de sol amb els vidres homologats, capaços de filtrar els raigs UVA i UVB. Al nens, protegir-los amb una samarreta seca i opaca (una samarreta mullada deixa passar els raigs UV).
  8. Després de banyar-nos, hem d’assecar-nos bé, ja que les gotes d’aigua fan un “efecte lupa” afavorint les cremades i disminuint l’eficàcia dels protectors. Encara que siguin resistents a l’aigua.
  9. Beure aigua en abundància i amb freqüència per evitar la deshidratació. Hem de tenir especial cura amb la gent gran i amb els infants. Els primers tenen la sensació de set atenuada i els segons necessiten més aigua i els seus centres de termoregulació encara són immadurs.
  10. Si advertim que una piga o taca de la pell canvia de forma, mida o color cal consultar al dermatòleg.
Llegir 1203 vegades

Cuina saludable amb la Cesca

Cuina saludable amb la Cesca té com a propòsit apropar la cuinar saludable a través de cursos i tallers de cuina teòrico-pràctics amb receptes que ajudin a millorar la salut i qualitat de vida.

Copyright © 2015 Cuina saludable amb la Cesca

Disseny de Ad Grafic

Contacte

  676 708 719

Aquest lloc web utilitza cookies, tant pròpies com de tercers, per recopilar informació estadística sobre la seva navegació i mostrar-li publicitat relacionada amb les seves preferències, generada a partir de les seves pautes de navegació. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús. Política de galetes