Què puc fer si tinc les cames cansades?

Escrit per
Valorar aquest article
(3 vots)

Els trastorns circulatoris de les cames afecten un sector de la població cada vegada més ampli. Segons estudis epidemiològics, es calcula que prop d'un 80% de la població adulta pateix al llarg de la vida problemes de cames cansades, inflors, edemes, rampes o varius a causa d'una insuficiència venosa que apareix quan les venes no poden transportar de forma convenient la sang fins al cor.

Símptomes més comuns

Segons el grau d'insuficiència venosa que tinguem podem notar alguns o la majoria dels símptomes, també els podem notar la major part del temps o només en situacions concretes de mota calor i poca activitat, per exemple.

  • Sensació de pesantor
  • Cansament
  • Dolor (localitzat a les varius o generalitzat)
  • Formigueig i rampes nocturnes
  • Sensació de calor
  • Pruïja (picor)
  • Peus i turmells inflats
  • Dilatacions venoses
  • Aparició d’”aranyes vasculars” (petites venes de color rogenc a la superfície de la pell)
  • Cel·lulitis

Tots aquests símptomes s’agreugen amb la calor. Prendre el sol a les cames, la sauna o els banys calents afavoreixen la dilatació de les venes, i això empitjora el reton venós.

Factors predisposants

Els factors predisposants poden ser d'origen intern, per tant depén de la nostra constitució i herència, o d'origen extern. És evident que aquests segons és on segur podem incidir i canviar la situació.

D’origen intern

  • El sexe, les dones hi estan més predisposades a causa de factors hormonals i als embarassos.
  • La constitució individual
  • L’herència
  • L’obesitat
  • El restrenyiment

D’origen extern

  • L’ús de roba massa ajustada o cenyida
  • L’ús de talons massa alts o massa baixos
  • Estar-se dret i amb poc moviment de forma prolongada
  • El sedentarisme
  • Alguns anticonceptius i l’abús d’alcohol i tabac

Hàbits saludables

Fer exercici físic de manera regular, com a mínim 3 cops per setmana. Alguns exercicis que es poden fer són caminar, fer senderisme, bicicleta, natació, ioga…

Moderar el consum de sal i, per tant, dels aliments molt salats, les conserves, els embotits, els patés… L’excés de sal ajuda a retenir líquids i agreuja la inflor de les cames. També cal reduir els aliments amb excés de sucre i productes molt refinats.

La fibra i els flavonoides ens ajuden a alleujar les cames cansades. Cal una aportació important de verdures i fruites fresques, llegums i cereals integrals, fruita seca i dessecada (prunes, mores, nabius, groselles…). Molt recomanable prendre suc de raïm vermell el més natural possible. També, olis vegetals saludables, com el d’oliva, gira-sol, de cacauet, de soja.

Beure abundant aigua, millor si és de mineralització baixa, sucs vegetals, infusions, brous vegetals, etc.

Mantenir el pes corporal proper al nostre es ideal

Remeis naturals

Són de molta ajuda les plantes medicinals amb acció venotònica i antiinflamatòria. Les principals plantes que presenten activitat interessant per aquest problema són:

  • El rizoma i les arrels del galzeran
  • Les llavors del castanyer d’Índia
  • Les fulles d’Hamamelis
  • Les fulles de la vinya vermella
  • Les fulles de Ginkgo biloba
  • Els fruits del xiprer

Totes aquestes plantes es poden emprar de forma oral en infusions, càpsules, dragees o gotes, o en aplicació tòpica en forma de cremes o gels per a massatge que alleugen la pesantor i la inflor de les cames. El millor és preguntar a la farmàcia o herboristeria quina és l'aplicació que us pot anar millor.

En forma oral poden estar contraindicades en certs estats fisiològics o interaccionar amb alguns medicaments. En cas de varius o els símptomes persisteixen, s’ha de consultar sempre al metge.

Altres consells

  • Utilitzar roba i calçat cómodes que no ens quedin ajustats ni apretats. El calçat ha de ser còmode, fresc i amb una taló d’uns 3-4 cm d’alçada.
  • Quan treballem massa temps asseguts, fer-ho de forma ergonòmica, amb un escambell per mantenir els peus aixecats. Canviar sovint de postura. Evitar mantenir les cames creuades.
  • Alternar dutxes d’aigua calenta i freda a les cames, començant pels peus i anar pujant, ens activa la circulació.
  • Deixar les cames en remull. Fer-nos banys d’aigua tèbia (l’aigua ha de cobrir fins als bessons) amb sal o malva (relaxant i antiinflamatòria)
  • Fer moviments circulars i de flexió dels turmells, estirar els dits dels peus i fer-nos-hi massatges.
  • Utilitzar mitges de compressió adequades, sobretot si treballem tant drets com asseguts i no ens movem gaire.
  • Dormir amb les cames lleugerament aixecades. Dormir amb un coixí a sota els peus o posar una alça sota el matalàs.
  • Fer massatges circulatoris. Per tonificar les venes, ens podem fer uns massatges amb crema o gel de plantes medicinals. Ens ajudarà a millorar la circulació i alleujar la pesantor.
  • Reduir al màxim l’estrès i les tensions.
Llegir 1534 vegades

Cuina saludable amb la Cesca

Cuina saludable amb la Cesca té com a propòsit apropar la cuinar saludable a través de cursos i tallers de cuina teòrico-pràctics amb receptes que ajudin a millorar la salut i qualitat de vida.

Copyright © 2015 Cuina saludable amb la Cesca

Disseny de Ad Grafic

Contacte

  676 708 719

Aquest lloc web utilitza cookies, tant pròpies com de tercers, per recopilar informació estadística sobre la seva navegació i mostrar-li publicitat relacionada amb les seves preferències, generada a partir de les seves pautes de navegació. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús. Política de galetes