Sucs hidratants i refrescants

Escrit per
Valorar aquest article
(3 vots)

L’aigua és font de vida i essencial per a la hidratació del nostre cos.

L’aigua és un dels components principals a la composició del nostre cos: és present a totes les cèl·lules, teixits i òrgans, a més és fonamental a la majoria dels processos corporals. El cervell conté un 90% d’aigua, la sang un 83%, els músculs un 75% i, fins i tot els ossos tenen un 22% d’aigua. Per això, és important hidratar-nos bé, sobretot a l’estiu, ja que necessitem més aigua per les altes temperatures que ens fan suar. Les persones que són més sensibles a la deshidratació són els infants (lactants i petits) i la gent gran, juntament amb les embarassades, les dones lactants i els esportistes.

Recomanacions per a una bona hidratació

  • Beure aigua regularment, encara que no es tingui set, sobretot si pertanyem a algun dels col·lectius de risc o suem molt.
  • Menjar aliments amb alt contingut en aigua, com la fruita i els vegetals.
  • Beure altres begudes, que no siguin refrescos ensucrats. Per exemple, begudes vegetals, infusions, sucs de fruites i vegetals naturals, etc.
  • Evitar l’alcohol, la sal i la cafeïna perquè ens deshidraten, encara que no ho sembli. A més, poden perjudicar la salut si es prenen en excés.
  • Evitar prendre begudes molt fredes, quasi gelades, ja que ens refresquen en un primer moment, però al cap de poc augmenten la sensació de calor fent-nos suar més i, per tant, augmentant la deshidratació. És millor prendre les begudes fresques, no gelades.

I si no ens hidratem bé?

  • No oxigenem correctament els nostres òrgans.
  • Patim una sensació de cansament, de perdre la força i la resistència muscular.
  • Sensació de no tenir gana.
  • No funciona correctament el nostre organisme.
  • Malestar corporal general.
  • Problemes de concentració
  • Somnolència
  • Risc de caigudes
  • Propensos a patir problemes renals i infeccions del tracte urinari.
  • Una deshidratació insuficient pot desembocar amb un cop de calor i afectar algues funcions vitals. En casos severs podríem acabar perdent el coneixement i fins i tot arribar a morir.

Mantenir un nivell d’hidratació adequat és imprescindible per a la supervivència, la salut, el rendiment físic i mental.

Quines són les fruites i verdures de temporada?

Propietats de les fruitesPropietats de les verdures
Alt contingut en aigua Alt contingut en aigua que els donen propietats hidratants i diürètiques
Contenen hidrats de carboni perquè tenen sucres com la fructosa. Com més madura és la fruita més contingut en sucres. Baix contingut en hidrats de carboni i proteïnes i gens de greixos, per això són de baix contingut calòric.
Font de fibra i minerals, com el potassi. Bona font de fibra.
Font important de vitamines ja que s’acostumen a consumir en cru i no es destrueixen amb la calor. Font principal de carotenoides, vitamina C (es perd en la cocció) i folats.
Els colors vius ens recorden la seva aportació en pigments antioxidants. Baix contingut en sodi i, per contra, molt riques en potassi. Contenen ferro difícil d’assimilar. Per ajudar, podem consumir una fruita àcida de postres.

 

Fruites de temporadaVerdures i hortalisses de temporada
Finals de primavera: Nespres Cebes i pastanagues
Albercocs Raves
Cireres Alls
Prunes Mongeta tendra
Préssecs i nectarines Carbassa, carbassó i cogombre (cucurbitàcies)
Pereta de Sant Joan Albergínia, pebrots, tomàquets i patata (solanàcies)
Fruits vermells silvestres: nabius, gerds, grosella i mora Remolatxa d’estiu (prové d’Andalusia)
Meló i síndria  
Pera llimonera, pera blanquilla  
Figa-flor i figues  
Pomes  

 Sucs

Es poden fer en un extractor de sucs o en una batedora. Si ho fas en una batedora, cal afegir 1-2 tasses d’aigua a l’hora de batre i quan estigui, colar-ho amb un colador fi o un drap de cotó (així eliminem la polpa).

Llimonada casolana (per 1L d’aigua)

Tallar per la meitat i esprémer 4 llimones. Col·locar el suc en un recipient de vidre.

Afegir 175g de mel o sucre de canya integral a un terç d’aigua tèbia i remenar perquè es dissolgui la mel, si és el cas. Vigileu, les mels, acostumen a ser més dolces que el sucre, és millor que hagueu d’afegir-ne a trobar que és massa dolça.

Afegir la resta d’aigua i remenar bé. Tapar i posar a la nevera a refrescar.

Es pot afegir una rodanxa de llimona i, fins i tot, un parell de fulles de menta.

Síndria amb menta i llimona (per 1 persona)

Triturar ¼ de síndria, ½ llimona pelades i tallades i unes fulles de menta (4-5) rentades i eixugades.

La polpa restant no cal llençar-la, la podem afegir en unes postres, un pastís, un iogurt, uns cereals, a l’hora de fer una melmelada, etc.

Aquest suc té un efecte refrescant i ajuda a millorar la circulació sanguínia.

Préssec i meló

Triturar 2 préssecs i ½ meló pelats i tallats a trossets amb 50ml de llet d’ametlla o avellana natural (sense sucres) i una mica de sucre de canya integral o estèvia (la estèvia, tot i els seus beneficis, té un gust especial si no n’estem acostumats).

Es pot prendre tal qual o es pot afegir un parell de glaçons per donar un toc refrescant.

Bon profit i bona hidratació!

Llegir 1457 vegades

Cuina saludable amb la Cesca

Cuina saludable amb la Cesca té com a propòsit apropar la cuinar saludable a través de cursos i tallers de cuina teòrico-pràctics amb receptes que ajudin a millorar la salut i qualitat de vida.

Copyright © 2015 Cuina saludable amb la Cesca

Disseny de Ad Grafic

Contacte

  676 708 719

Aquest lloc web utilitza cookies, tant pròpies com de tercers, per recopilar informació estadística sobre la seva navegació i mostrar-li publicitat relacionada amb les seves preferències, generada a partir de les seves pautes de navegació. Si continua navegant, considerem que accepta el seu ús. Política de galetes