Després de l'entrada dels bolets, he rebut algunes preguntes de com es poden conservar els…

Causes del malbaratament alimentari
Saps que al voltant del 50% del malbaratament alimentari es produeix a les llars?
El malbaratament alimentari és el menjar que perdem o llencem durant tota la cadena alimentària destinada al consum humà.
També es considera malbaratament aquell menjar que s’ha produït per alimentar la població i que s’acaba aprofitant per a altres usos, com ara l’alimentació del bestiar.
Encara que les dades globals que tenim són d’un estudi realitzat al 2010, per desgràcia no han variat gaire i van mol lligades a èpoques de crisi i bonança.
Una tercera part dels aliments que generem es malbaraten al llarg de tota la cadena alimentària.
És un problema propi de les societats desenvolupades i ocasiona la pèrdua de milers de tones d’aliments generant un gran impacte al medi ambient.
- Es malbaraten recursos utilitzats per a la seva producció: sòl, aigua, energia…
- Estem contribuint, de forma indirecta, a l’increment d’emissions de CO2 a l’atmosfera.
- I, a més, al llençar a les escombraries aliments que podríem haver aprofitat, malbaratem els nostres diners.
Si el malbaratament fos un país, seria el 3r més contaminant del món.

Font: L’estudi Diagnosi del malbaratament alimentari a Catalunya ARC-UAB 2012.
Causes del malbaratament alimentari a tota la cadena:
- Ús de maquinària pesada a les collites.
- Formes irregulars o massa petites dels aliments.
- Polítiques de preu, sobreproducció… al pagès li surt més car recol·lectar que deixar-ho podrir al camp
- Manca de magatzems i transports adequats
- Defectes d’envasat
- Ineficiències en la cadena de producció.
- Danys en els embalatges i productes.
- Manca o deficiències de la gestió d’estoc.
- Estratègies de màrqueting.
- Botigues amb deficiències en el manteniment de la temperatura i humitat dels productes frescos (botigues petites).
- Els grans comerços reposen productes constantment, i els consumidors agafen el que caduca més tard; molt es retira de les prestatgeries a punt de caducar i ja no es ven.
- Manca de planificació de compres.
- Mala previsió dels menús
- Mides de les porcions massa grans.
- Manca de consciència de malbaratament.
- Preferències dels usuaris.
- Manca de planificació de les compres.
- Desconeixement de l’emmagatzematge.
- Manca de coneixement de l’etiquetatge de productes.
- No aprofitament de les restes de menjar.
No caiguis en aquests errors quan vas a comprar:
- Comprar pels ulls. Quan anem a comprar, tendim a veure primer el que hi ha a l’alçada dels nostres ulls i, les estratègies de màrqueting se n’aprofiten. Fixa’t que quan fan un canvi a la botiga i el que busques està en un prestatge molt baix et costa trobar-lo.
- Anar a comprar amb gana. Aquest és el pitjor pecat que pots fer, ja que assaltaràs els prestatges i compraràs més menjar del que necessites.
- Fer massa cas a la publicitat. La publicitat o recomanacions de famosos o “entesos”… La publicitat és per a vendre, sempre ho ha estat. Encara que abans ens venguessin “Fulanet” que netejava millor i era més blanquejant que “Surtanet”.
- Aprofitar les ofertes (2×1 i 3×2) sense aplicar cap criteri. Si estan d’oferta és perquè no les venen, perquè les volen promocionar o perquè se les volen treure de sobre. Per tant, sempre mireu la data de caducitat del producte i preguntat si ho consumiràs abans de que caduquin. En cas contrari: NO és una oferta vàlida per a tu!
- Comprar més del compte, sobretot quan tenim convidats. No fos cas que es quedin amb gana! Està bé ser previsor i no voler que els convidats es quedin en gana però procura fer més quantitat d’aquells plats que podràs reaprofitar o que els puguis anar servint a mida que es necessita. Per exemple, verdures en conserva, algun paté, guisats, estofats…
A més, en un món on moltes persones pateixen gana, suposa un greu impacte social i ètic.
En aquest escenari, cal introduir un canvi de comportament i d’actitud per part de tots els actors socials per recuperar el valor dels aliments: Si vols iniciar el canvi inscriu-te als meus tallers de Temporada.